Follow | Dashboard
Losing Melody
Cara Mengelakkan Jerawat
Tuesday, April 24, 2012 • 5:50 AM • 0 comments

Wajah adalah pesona setiap insan, baik itu lelaki atau wanita. Hal yang pertama kali diperhatikan jika kita bertemu seseorang adalah wajah. oleh karena itu kita harus menjaga kebersihan wajah kita. Jika di wajah kita muncul yang namanya jerawat, pasti akan mengganggu sekali terhadap penampilan kita.Khususnya bagi wanita yang selalu mengambil berat akan kecantikan.
Berikut ini tips yang akan membuat jerawat anda hilang dan tidak akan mengganggu penampilan anda lagi :
1. Mencuci wajah 2 kali sehari
Mencuci wajah 2 kali sehari akan membantu menghilangkan minyak di permukaan kulit kita. Jika kita jarang membersihkannya, maka bakteria penyebab jerawat akan hidup subur di wajah kita. Namun haurs kita ingat, jangan mencuci wajah apalagi menggosok wajah secara berlebihan kerana akan meningkatkan produksi minyak sobaceous yang dapat menyebabkan masalah kulit pada wajah. Cucilah wajah 2 kali sehari dengan menggunakan sabun yang lembut.
2. Sesuaikan produk  dengan jenis kulit anda
Jika kulit anda berminyak maka gunakanlah produk untuk kulit berminyak, jika produk yang anda gunakan tidak sesuai dengan jenis kulit anda..jerawat akan segera mendatangi kulit wajah anda. Jadi berhati-hatilah dalam memilih produk.
3. Hindari produk yang berminyak.
Secara semula jadi wajah kita akan menghasilkan minyak, apatah lagi ketika  kulit kering. Jadi seboleh  mungkin hindarilah menggunakan produk  yang berlebihan kerana minyak dan debu akan menjadi media bakteria penyebab jerawat untuk berada di wajah kita.
4. Keringkan wajah kita dengan sapu tangan  yang bersih.
Setelah cuci muka atau mandi, keringkan wajah kita dengan sapu tangan  yang bersih kerana bakteria juga menyukai tempat yang lembab dan hangat.
5. Minum air suam.
Hampir 70% kulit kita terdiri dari air, dengan minum air minima 2 liter sehari, maka kulit kita akan selalu cergas dan sihat.
6. Gunakan pelembab kulit.
Menggunakan pelembab akan membantu menyihatkan kulit kita, terutama dari kulit kering dan merekah. Namun pelembab disini bukan bererti pelembab yang berminyak..sekarang sudah banyak produk yang berdasarkan air.
7. Selalu memastikan kulit anda bersih sebelum tidur.
Selalu cuci muka anda sebelum tidur agar kulit beregenerasi dengan baik.
8. Sering-seringlah makan sayur dan buah.
Sayur-sayuran mengandung banyak vitamin yang menyihatkan kulit kita. Perbanyaklah makan sayur atau buah, terutama yang mengandung vitamin E. Dengan kulit yang sihat, maka jerawat akan sukar untuk tumbuh dan berkembang.
9. Tidur yang cukup dan teratur.
Kulit juga sama seperti kita, perlukan berehat. Jadi biasakanlah untuk tidur yang cukup dan teratur. Kerana saat kita tidur, kulit akan beregenerasi dan membuang racun-racun  yang berbahaya sehingga saat kita bangun keesokan harinya kulit kita akan kebali segar.

Welcome


Hye peeps ! My name is Yasmin. 13 years old. Don't forget to follow my blog. Thanks for visiting, come again :)


Profile

Tagboard

Rewind



Credits


Template By: Nurul Afiqah
Big helped: Aulia Septiya
Doodle By: Kak Wani
Edited: Yasmin Syahirah